قرآن، برنامهای است جامع که تمام معارف لازم برای سعادت بشر را در خود دارد و آشکارا با ظلم و فساد و ثروت اندوزی به مبارزه پرداخته است و 14 قرن است که در تیررس انتقادات و شبهات مختلف قرار گرفته است.
چکیده:
قرآن، برنامهای است جامع که تمام معارف لازم برای سعادت بشر را در خود دارد و آشکارا با ظلم و فساد و ثروت اندوزی به مبارزه پرداخته است و 14 قرن است که در تیررس انتقادات و شبهات مختلف قرار گرفته است.
امروزه غربیان در عمل کردن به دستورات قرآن گوی سبقت را از مسلمانان ربودند و چون به غيرآسماني بودن كتابهاي مقدس خود آگاهي داشتند، در برابر قرآن كه مصون از هرگونه تغيير و تحريف است حسادت ورزيده و براي ارضاي حسادت خود با وارد كردن اشكالاتي به مصدر، محتوا، ساختار و تاريخ جمع قرآن در وارونه نشان دادن معارف آن كوشيدند و سعي آنها اين بود كه مسلمانان را از اسلام منحرف كرده و به سمت خود متمايل سازند.
حال این وظیفه ما مسلمانان و عالمان و دانشمندان اسلامی است که در مقابل این خطر بزرگ چارهای اندیشیده و به نقد و بررسی این شبهات پرداخته و پاسخی دندانشکن و قاطع ارائه کنیم.
در مورد بحث مستشرقان فعالیتهایی انجام گرفته ولی بیشتر به زبان عربی است و تحقیق حاضر در این زمینه، با کمبود منابع روبهرو بوده است.
واژگان کلیدی: قرآن، دشمنان، مستشرقان، مبارزه و ستيز، مسأله
فهرست مطالب
مقدمه: 1
1- طرح مسأله تحقیق: 2
2- سؤالات اصلی: 3
3- فرضیههای تحقیق: 3
4- سابقه و ضرورت انجام تحقیق: 4
5- اهداف و کاربردهای تحقیق: 4
6- روش انجام تحقیق: 4
7- ساختار تحقیق: 4
بخش اول : ستيز با قرآن در عصر نزول
فصل اول : تعاريف و كليات 7
1- ستیز در لغت: 7
2- ستیز در قرآن 7
3- خاورشناسی در لغت: 7
4- خاورشناسی در اصطلاح: 8
5- تاریخچه خاورشناسی: 8
فصل دوم : مشركان و ستيز با قرآن 11
1- تهمتهای ناروا 12
1-1 مجنون: 12
1-2 شاعر: 13
1-3 کاهن: 13
1-4 ساحر: 13
1-5 وحی نفسي: 14
2- اندیشه مقابله با قرآن 15
3- تحریم شنیدن قرآن: 17
4- جلوگیری از اسلام آوردن افراد 18
5- استهزاء قرآن: 19
6- مطالب قرآن از دیگران گرفته شده است: 21
7- بهانهجویی کفار در برابر قرآن 23
7-1 چرا قرآن یک دفعه نازل نشده است 23
7-2 قرآن دیگری بیاور 23
7-3 ثروت و اولاد ما بیشتر است 23
7-4 آنچه از پدرانمان مانده برای ما کافی است 24
7-5 چرا قرآن بر مردی سرمایهدار از مکه و طائف نازل نشده است 24
7-6 چرا گنجی به او نرسیده و یا فرشتگان با او نیامدند 24
8- قرآن یافتههای محمد است: 24
فصل سوم: کارشکنیهای اهل کتاب بر علیه قرآن 27
الف) یهودیان 27
1- حیطه نظامی 28
1-1 جنگ بنی قینقاع 28
1-2 جنگ بنی نضیر 30
1-3 جنگ احزاب ( خندق) 33
1-4 جنگ بنی قریظه 37
2- حیطه فرهنگی 39
2-1 نسبت دادن بخل به خداوند 39
2-2 قرآن همان تورات تحریف شده است: 40
2-3 صبح ایمان بیاورید و شب کافر شوید: 41
2-4 کتمان کردن مطالب تورات: 41
3- حیطه اعتقادی 42
3-1 یهود و دشمنی با جبرئیل 42
3-2 نسبت دادن فرزند به خداوند: 43
3-3 یهود و عدم متابعت از قبله مسلمانان 44
ب) مسیحیت 45
1- مباهله 45
2- تثلیث و دلائلی بر ابطال آن: 47
3- قائل شدن فرزند برای خداوند: 49
بخش دوم : مستشرقان و مخالفت با قرآن در عصر غيبت
فصل اول: مصدر و منبع آیات قرآن 52
1- فرهنگ زمانه 52
1-1 اهداف استشراق از معرفی مصادر غیروحیانی برای قرآن 53
1-2 دلائل مستشرقان بر تأثيرپذیری قرآن از فرهنگ زمانه 53
2- نظریه نبوغ 57
– نقد نظریه نبوغ 59
3- تأثيرپذیری قرآن از تورات و انجیل 60
– پاسخ 61
4- تجربه دینی 63
4-1 خاستگاه تجربه دینی در کلام جدید 63
4-2 تجربه دینی، عرفانی و مکاشفه 64
4-3 نظریه تجربه دینی از دیدگاه مستشرقان و اندیشمندان مسلمان 65
4-4 تفاوت وحی با تجارب دینی و عرفانی 67
فصل دوم : جمع و تدوین قرآن (تحریف) 69
1- تحریف 69
2- قائلان به تحریف از شیعه امامیه 71
3- محدث نوری و فصلالخطاب 72
4- دلائل محدث نوری مبنی بر تحریف قرآن 74
4-1 روایات منسوب به اهل سنت مبنی بر نسخ تلاوت قرآن 74
4-2 روایات منسوب به شیعه مبنی بر تحریف قرآن 74
5- دلائل معتقدان به تحریف 75
5-1 وجود روایات تحریف 75
5-2 مصحف امیرالمومنین علی (ع) 76
5-3 آیات و روایات بیانگر مشابهتهای امت اسلام با امتهای پیشین 77
5-4 کمرنگی تصریح به مسأله امامت در قرآن 78
6- دلائل مصونیت قرآن از تحریف 79
6-1 گواهی تاریخ 79
6-2 ضمانت الهی 80
6-2-1 آیه 9 از سورهی حجر: 80
6-3-2 آیه 42 از سوره فصلت 81
6-3 احادیث 81
6-4- ضرورت تواتر قرآن 83
6-5- اعجاز قرآن 83
6-6- دلیل عقلی ـ تاریخی 83
6-7 حفظ غلطهای املایی 84
مستشرقان و تحریف قرآن 85
1- اتهام بول به شیعیان در دایرهالمعارف لیدن: 86
2- بلاشر و اعتقاد شیعه به تحریف 87
فصل سوم : ادبیات و ساختار قرآن 90
1- ادبیات قرآن کریم 91
2- انسجام و ارتباط موضوعی آیات قرآن 95
– علل پراکنده به نظر آمدن قرآن: 97
الف) عدم دستهبندی موضوعی در قرآن 97
ب) غفلت از زمینهها و اسباب نزول 99
ج) نزول تدریجی آیات 100
د) نادیده گرفتن حذفها و ایصالها در جملهبندی قرآن 100
3- سازگاري یا عدم تناقض در قرآن 103
– تناقضهای ادعا شده توسط مستشرقان در قرآن 105
الف) ادعای تناقض آیات در خلقت آسمانها و زمین از دیدگاه یوسف حداد 105
ب) اعمال عدالت مردان نسبت به چند همسر 107
ج) جبر و اختیار 108
د) علامت استجابت دعای حضرت زکریا(ع) 111
فصل چهارم : محتوا و معارف قرآن (پاسخ به شبهات) 114
1- قانونگذاری در قرآن: 114
2- جهاد در قرآن 117
3- جایگاه و شخصیت و حقوق زن در قرآن 118
3-1 حجاب منشأ تعدد زوجات 120
3-2 تعدد زوجات 121
3-3 اختصاص مهریه به زمان طلاق: 122
3-4 نصف بدون ارث زن نسبت به مرد 123
نتیجهگیری: 125
منابع و مآخذ : 130
مقدمه:
قرآن صحیفه نورانی خداست که از هنگام نزول افتخارآورش، شگفتیهای بسیار و ارمغانهای پربار در دفتر فرهنگ و تاریخ انسان نگاشت و از همان آغاز زمینیان را به همتی والا و تلاش فراگیر برای صعود به عرش خواند و با مخالفتهای بسیاری روبهرو شد.
از یک طرف مشرکان مکه با حیلههای مختلف در جهت نابودی اسلام تلاش میکردند تا جایی که کمر به قتل نبی مکرم اسلام گماشتند و از طرف دیگر، اهل کتاب به کارشکنی علیه اسلام دست میزدند و هنوز هم که قرنها از نزول قرآن میگذرد، از هدف خود دست نکشیدهاند.
قرآن از همان صدر اسلام، مسلمانان را از زودباوری و خوشبینی سادهلوحانه نسبت به طیفی از اهل کتاب هشدار داده و میفرماید: «أَ فَتَطْمَعُونَ أَنْ يُؤْمِنُوا لَكُمْ وَ قَدْ كانَ فَرِيقٌ مِنْهُمْ يَسْمَعُونَ كَلامَ اللَّهِ ثُمَّ يُحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ ما عَقَلُوهُ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ» : آیا طمع دارید که آنان به دین شما بگروند، در صورتی که گروهی از آنان کلام خدا را شنیده و پس از آن که آن را درک کرده تحریفش میکنند و حال آنکه (همه چیز را خوب) میدانند.
مبارزه علیه قرآن ادامه یافت تا جایی که مستشرقان غربی و کشیشان مسیحی و خاخامهای یهودی با انگیزههای مختلف به مطالعه و پژوهش در مورد قرآن پرداختند و به تدوین کتابها، مقالهها و دایرۃالمعارفهایی در این زمینه پرداختند.
«فلوگل» آلمانی با تأليف معجم الفاظ القران به نام «نجوم آیات الفرقان» همهی محققان دینی حوزهها را مهمان سفره خویش ساخت و «ژول لابوم» فرانسوی با تأليف معجم موضوعی آیات قرآن به نام «تفصیل آیات القرآن الکریم» مسئولیت تعلیم موضوعات قرآن کریم را برای طلاب و فضلای مسلمان جهان به عهده گرفت و «گلدزیهر» یهودی مجارستانی با تحقیق دربارهی روشهای تفسیری مفسران قرآن کریم و تأليف کتاب «المذاهب التفسریه القرآن الکریم» بر کرسی تدریس علوم قرآنی نشست و دانش جدیدی را در علوم قرآن پایهگذاری کرد. همچنین مستشرقان در تأليف «دایرهالمعارف قرآنی» از علمای اسلام و مراکز پژوهشی قرآنی پیشی گرفتند.
انگیزهی آنها در این زمینه، بیشتر جنبه اشکال گیرانه داشت. تأثير منفی این اشکالات موجب شک و تردید در اصالت قرآن میگردد و نقدی علمی را میطلبد.
با این که خداوند، خود حفاظت از قرآن را تضمین نموده است و فرموده «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ» : به درستی که ما قرآن را بر تو نازل کردیم و ما هم محققاً آن را محفوظ خواهیم داشت. اما مسئولیت این حفاظت برعهدهی ما مسلمانان نهاده است.
دفاع از کرامت قرآن از اساسیترین وظایف دینی هر فرد مسلمان به ویژه داعیان اسلام و سنگرداران حریم مقدس شریعت است تا شبهات و اشکالات مخالفان را پاسخ داده و توجیهات غلط و غیر عالمانه ناآگاهان را کنار زنند.
این نوشته گامی در جهت معرفی راههای مبارزه با قرآن و همچنین پاسخگویی به شبهات وارده از جانب متعرضین به قرآن میباشد.
منابع و مآخذ :
1- قرآنکریم
2- نهجالبلاغه.
3- ابوئی، حسین، 1388، بررسی عوامل پویایی و رکود فقه و اجتهاد در مکتب امامیه، یزد : دانشگاه یزد.
4- احمدی، مهدی، 1374، قرآن در قرآن، تهران : اشراق.
5- اصفهانی، راغب، 1372، مفردات الفاظ قرآن، تهران : مرتضوی.
6- امینی، ابراهیم، 1377، وحی در ادیان آسمانی، قم : دفتر تبلیغات اسلامی.
7- امینی نجفی، احمد، 1369، شرح جامع تجریدالاعتقاد، قم : مرتضی.
8- ایازی، محمدعلی، 1378، قرآن و فرهنگ زمانه، رشت : کتاب مبین.
9- ایزوتسو، توشی هیکو، 1368، خدا و انسان در قرآن، ترجمه احمد آرام، تهران : دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
10- بابایی، علیاکبر، غلامعلی عزیزیکیا و مجتبی روحانیراد؛ زیر نظر محمود رجبی، 1379، روششناسی تفسیر قرآن، قم : پژوهشکده حوزه و دانشگاه، تهران : سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
11- بحرانی، 1417 ه ق. البرهان فی تفسیرالبرهان، ج4، قم : مؤسسه البعثه.
12- بخاری، محمدبناسماعیل، 1388، مختصر صحیح بخاری، اختصار ابوالعباس احمد زبیدی، ترجمه عبدالقادر ترشابی، تهران : حرمین.
13- بدوی، عبدالرحمن، 1385، دفاع از قرآن در برابر آرای خاورشناسان، برگردان و پژوهش سیدحسین سیدی، مشهد : آستان قدس رضوی.
14- بلاشر،رژی، 1374، در آستانهقرآن، ترجمه محمودرامیار، تهران: دفتر نشر فرهنگاسلامی.
15- بیآزار شیرازی، عبدالکریم، 1376، قرآن ناطق؛ (مقدمه در تاریخ و مبانی علمی)، “بیجا” : دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
16- ________، عبدالکریم و سیدمحمدباقر حجتی، 1374، میثاق در قرآن، “بیجا” : دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
17- ________، 1370، تفسیر کاشف، ج2، “بیجا” : دفتر نشر فرهنگسلامی.
18- پرهیز، محمدعلی، 1387، شگفتیها و اعجاز قرآن، قم : جام جوان.
منابع بیش از 90 مورد می باشد که پس خرید در فایل به صورت کامل می باشد.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.