فرقه ضاله بهائیت با حمایت استعمارگران غربی، در قرن دوازدهم توسط میرزا حسینعلی نوری ملقب به بهاءالله پایهگذاری شد.
چکیده
فرقه ضاله بهائیت با حمایت استعمارگران غربی، در قرن دوازدهم توسط میرزا حسینعلی نوری ملقب به بهاءالله پایهگذاری شد. پیروان بهاءالله که بهائی نامیده میشوند اعتقاد دارند که وی یکی از فرستادگان الهی برای جهان امروز است. میرزا بهاء برای جلب توجه و اغفال مردم ادعای خدايی و پیامبری میکند و برای اثبات ادعای خود به آیات قرآنی و روایات متعددی استناد کرده است. ایشان برای ترویج افکار و آیین خود دست به تألیف کتب فراوانی زد از جمله کتاب اقدس را که مثل قرآن و ناسخ آن میداند. ایشان برای اینکه دین خود را یک ارمغان الهی بداند و بگوید که دینش برای هدایت و سعادت بشر آورده شده است. با مطرح کردن اصول اعتقادی مثل وحدت عالم انسانی، تساوی حقوق نساء و رجال، آزادی در جستجوی حقیقت و …….. آنها را مختص دین بهائیت میداند. علاوه بر این آیین بهائیت دارای احکام و تعالیم فردی مثل نماز فقط به صورت فرادی، روزه به مدت نوزده روز، حج و قبلهای که خانه و مقبر بهاءالله باشد، ممنوعیت تقلید و ……… میباشد و همچنین دارای تعالیم اجتماعی مثل ممنوعیت امربهمعروف و نهیاز منکر، اطاعت بیچون و چرا از حکومتها و ممنوعیت سب و لعن میباشند. این پروژه سعی دارد با معرفی ریشه فرقه بهائیت و علل و عوامل پیدایش و نقش استعمار در پیدایش آن به معرفی بنیانگذار و چند تن از رهبران ان پرداخته و ضمن ذکر مدعیات بهاءالله و استناداتش جهت اثبات مدعای خود، و همچنین با آوردن اصول اعتقادی و احکام و تعالیم فردی و اجتماعی آیین بهائیت، و در مقابل با مراجعه به آیین اسلام، با آوردن آیات و روایات اسلامی به نقد و بررسی آنها بپردازد و هویت و ماهیت دروغین ادعاها و آیین آنها را به تصویر بکشاند.
كليد واژه ها : بهائيت، بهاءالله، نقد، دين ، اصول
مقدمه :
مخالفت و مقابله با اسلام امری نوظهور و پدیدهای امروزی نیست، بلکه یک امری است با قدمت تاریخ بشریت. از بدو تاریخ دشمنان اسلام در نقابهای مختلف با توسل به روشها و وسیلههای مختلف به مقابله با اسلام برخواسته و قصد براندازی آن را داشتهاند. از تهدید و تهاجم، جنگ و خونریزی گرفته تا به کارگیری قلم و جنگ الکترونیک. اما از آنجا که همیشه سربازان مکتب اسلام با سلاح ایمان و تقوی و توکل به خدا، تفکر تهدید و تهاجم دشمنان را به یأس و ناامیدی آنها مبدل کردهاند. استعمارگران و دشمنان اسلام اخیراً به جنگ نرم و تهدیدات فرهنگی روی آوردهاند. از آنجا که ایران اسلامی قلب تپنده جهان اسلام و مرکز *** مقاومت در برابر استکبار جهانی و پیونددهنده حلقههای وحدت مسلمین جهان است، در سالهای اخیر با بیشترین حجم و تنوع آسیبها و تهدیدات فرهنگی از سوی ابلیسصفتان غرب روبرو بوده است. به طوری که با هدایت موج فتنههای بزرگی علیه ایران اسلامی با هدف ایجاد رخنه و شکاف و تفرقه در صفوف مسلمین با ایجاد و تفرقههای قومی مذهبی، وحدت مسلمین را نوک پیکان حملات خود قرار دادهاند. یا اینکه جهت براندازی نظام اسلامی، در لوای جنگ نرم اقدام به ایجاد و گسترش فرقههای منحرف در حوزه دینی و فرهنگی کردهاند. از آنجا که ایران اسلامی بر اساس آموزههای اسلامی شکل گرفته و قدرت و جاودانگی خود را مدیون آموزههای اسلامی است، دشمنان اسلام با نفوذ در بین گروهها و فرقهها و یا تأسیس فرق منحرف مذهبی قصد آن را دارند که نظام اسلامی را با یک چالش جدی دینی، امنیتی و سیاسی مواجه سازند تا بتوانند با کمرنگ کردن باورها و اعتقادات دینی و فلج کردن پایههای نظام اسلامی به مطامع خود برسند. چنان که تاریخ معاصر ایران گواه میدهد همواره ایران اسلامی از ناحیه فرق و گروههای مذهبینما همچون بابیگری، شیخیگری و بهائیگری مورد تهدید بوده است و خواهد بود چنان که امروز شاهد فعالیت گسترده فرقه ضاله بهائیت در کشور عزیزمان هستیم. شاهد آنکه در اغتشاشات بعد از انتخابات ریاستجمهوری شاهد حضور فعالانه لیدرها و سرکردههای اصلی این فرقه منحرف در سطح گستردهای بودیم، آنجایی که سخنرانیها و مصاحبههای یکی از کاندیدای گروه فتنه سبز توسط شبکه صهیونیستی VoA که مروج و مبلغ رسانهای این فرقه میباشد، بر روی آنتن میرود و یا اینکه فرار این لیدرها قبل از 22 بهمن بعد از نوشیدن جرعه ناکامی به علت بصیرت و هوشیاری ملت مسلمان ایران و ترس از برملا شدن تشکیلات و حجم فعالیتشان در جریان اغتشاشات. همه اینها گواه بر این است که جهان غرب با حمایت از این فرقهها لحظهای از اسلام غافل نیست و با حمایت از آنها درصدد آن است که جامعه اسلامی را با یک استحاله فرهنگی، انحرافات اجتماعی، اخلاقی و ….. روبرو سازد و اینگونه با متزلزل کردن امنیت دینی و اخلاقی، اقتدار معنوی جامعه را از بین برده و به مقابله با اندیشههای اصیل اسلامی برخیزد. لذا در این پروژه بنده بر خود لازم دیدم که با اشارهای تاریخی به پیدایش این فرقه و ترسیم افکار و اعتقادات، اصول و تعالیم دینی آنها، به نقد آن پرداخته و منحرف و ضاله بودن این فرقه را ثابت کنم و عمق کینه و سوء توجهات و گستره فعالیت آنها را متذکر شوم تا اینکه خواندن این پروژه مولد بصیرت باشد تا به لطف خداوند و توجهات امامزمان (عج) و با بصیرت در سایه ولایت با تقویت اندیشههای اسلامی، نقشه آنها را نقش بر آب کنیم. انشاءالله.
طرح تحقیق :
موضوع تحقیق :
نگاهی نقادانه به افکار و اندیشههای بهائیت
طرح مسئله تحقیق :
دشمنان اسلام و استعمار غرب در طول تاریخ جهت ارضای خوی استعماری و دستیابی به مطامع خود از هیچ کوششی دریغ نکردهاند و با پی بردن به اینکه دین اسلام که آیینی است ضد استعماری و سدی است بزرگ بر سر راه آنها، از مذهب غافل نبوده و با ساختن مذاهب و فرقههای خرافی، فعالیتهای تبلیغاتی خود را جهت ضربه زدن به اسلام و ناکارآمد و غیرضروری نشان دادن دین اسلام در مجامع اسلامی به ویژه ایران به صورت علنی به کار گرفتهاند. یکی از این فرقههای ضاله، بهائیت است که فرقهای است منشعب از شیعه دوازده امامی که با نشر و ترویج افکار و اندیشههای خود درصدد ایجاد رخنه و شکاف در دین اسلام هستند.
حال این سؤال مطرح میشود که افکار و اندیشهها، تعالیم دینی و اصول اعتقادی آنها که برای ناکارآمد و غیرضروری و کم اهمیت نشان دادن تعالیم دین اسلام ساختهاند چیست؟ دوم اینکه استنادات آنها برای اثبات تعالیم و افکار و اندیشههای خود چیست؟ و سوم اینکه با چه ابزار و وسیلهای و با چه هدفی به ترویج آن میپردازند و در نهایت اینکه راه مقابله با آنها چیست؟ از این رو در این تحقیق جهت پاسخ دادن به این سؤالات بر آن شدیم تا ضمن بیان افکار و اندیشهها و تعالیم دینی و اصول اعتقادی آنها با آوردن تعالیم دینی و اصول اعتقادی دین اسلام مقابل آنها که خط بطلانی است بر تعالیم و عقاید آنها به نقد و بررسی آن پرداخته و با گوشزد نمودن تضاد عمیق بین دین بهائیت و دین اسلام، پوچ و پوشالی و بیپایه و اساس بودن تعالیم آنها را به اثبات برسانیم و مشکلات و نقایص آن را نمودار سازیم.
سؤالات تحقیق :
1- مهمترین اصول اعتقادی بهائیان چیست؟
2- مهمترین تعالیم دینی بهائیان که به عنوان احکام دینی آنها تلقی میشود کدام است؟
فرضیههای تحقیق :
1- مهمترین اصول اعتقادی بهائیان، انکار ختم نبوت، انکار معجزات انبیاء، ایمان به حلول خداوند، تناسخ کائنات، روحی دانستن پاداش و عقاب و اینکه این نسخکننده شریعت محمد (ص) است.
2- مهمترین تعالیم دینی بهائیان حرمت نمازجماعت و جهاد، جواز ازدواج با محارم مگر زن پدر و وجوب روزه به مدت نوزده روز و اداء حج در خانه سیدعلی باب.
سابقه و ضرورت انجام تحقیق :
با توجه به شکلگیری فرقه بهائیت و پایهریزی افکار، اعتقادات، تعالیم و اصول ساختگی و گمراهکننده در حوزه دین و تلاش جهت ترویج اعتقادات خود در جوامع اسلامی، لذا تصمیم گرفتیم با تحقیقی نقادانه در این زمینه پوچی و ساختگی بودن مبانی این فرقه ضاله را به اثبات برسانیم.
اهداف و کاربردهای تحقیق :
1- مطرح کردن اعتقادات، تعالیم و اصول اعتقادی بهائیت و نقد آن.
2- معرفی بانیان فرقه ضاله بهائیت و هدفشان از پایهگذاری این فرقه.
در زمینه کاربرد اینکه این تحقیق می تواند در مراکز تحقیق و آموزشی خصوصاً در دانشگاهها و حوزه مورد استفاده قرار بگیرد.
ساختار تحقیق :
این تحقیق تحت عنوان نگاهی نقادانه به افکار و اندیشههای بهائیت در چهار فصل تنظیم و تدوین گردیده است. در فصل اول به ریشه و علل و عوامل پیدایش فرقه بهائیت پرداخته و ضمن اشارهای به زندگانی رهبران بهائیت به تعدادی از تألیفات بنیانگذار این فرقه اشاره شده است و در نهایت با آوردن مدعیات وی به نقد آن پرداخته شده است. در فصل دوم استنادهای قرآنی و روایی را که برای اثبات ادعای خود آوردهاند ذکر و مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. و در فصل سوم با آوردن اصول دوازدهگانه آنها اصل ادعای بدیع بودن این اصول از سوی سران بهائیت بررسی و نقض شده است و نهایتاً در فصل چهارم با آوردن تعالیم اجتماعی و فردی آیین بهائیت به نقد و بررسی آنها پرداخته شده است.
روش انجام تحقیق :
روش انجام این تحقیق به صورت کتابخانهای میباشد.
فهرست مطالب
مقدمه : 1
طرح تحقیق : 2
موضوع تحقیق : 2
طرح مسئله تحقیق : 2
سؤالات تحقیق : 3
فرضیههای تحقیق : 3
سابقه و ضرورت انجام تحقیق : 3
ساختار تحقیق : 4
روش انجام تحقیق : 4
فصل اول: تعاريف و كليات
1) تعاریف 6
1-1) بهاء در لغت : 6
1-2) بهائیت در اصطلاح : 6
1-3) نقد در لغت : 6
1-4) نقد در اصطلاح : 6
2) کلیات 6
2-1) نگاهی تاریخی به پیدایش فرقه ضاله بهائیت : 6
2-1-1) منشأ و ریشه پیدایش بهائیت : 7
2-1-1-1) فرقهی شیخیه : 7
2-1-1-2) فرقهی بابیه : 8
2-1-2) علل و عوامل پیدایش فرقهی بهائیت : 9
2-1-2-1) یأس و ناامیدی مردم به علت شکست در جنگهای ایران و روس : 9
2-1-2-2) وضعیت بد اقتصادی : 10
2-1-2-3) نابسامانی امنیت اجتماعی : 10
2-1-2-4) وضعیت درهمریخته فرهنگی : 11
2-1-2-5) وضعیت بد سیاسی : 12
2-1-3) روند تاریخی پیدایش فرقهی ضالهی بهائیت : 12
2-1-4) نگاهی به زندگانی رهبران بهائیت : 13
2-1-4-1) نگاه به زندگی بنیانگذار بهائیت : 14
2-1-4-2) نگاهی به زندگی دیگر رهبران بهائیت : 26
2-1-5) نقش استعمار در پیدایش بهائیت و تقویت آن : 29
2-1-5-1) نقش و چگونگی حمایت روسیه : 30
2-1-5-2) حمایت انگلیس : 31
2-1-5-3) پیوند بهائیت با صهیونیسم : 31
2-1-5-4) حمایت بی وقفه آمریکا : 33
فصل دوم : مستندات بهائيت در جهت اثبات حقانيت خود
1) مستندات بهائیت در جهت اثبات حقانیت خود : 36
1-1) استدلال به آیات قرآنی : 36
1-1-1) استدلال به آیهی 40 سورهی احزاب : 36
1-1-1-1) چگونگی استدلال و بررسی آن : 36
1-1-1-2) معنای خاتم در کلام مفسران و دانشمندان لغت : 37
1-1-1-3) خاتمیت از منظر روایات و آیات : 39
1-1-2) استدلال بر آیه 15 سوره (غافر) مؤمن : 41
1-1-2-1) چگونگی استدلال : 41
1-1-2-2) نقد و بررسی : 42
1-1-3) استدلال به آیه 35 سوره اعراف : 43
1-1-3-1) چگونگی استدلال : 43
1-1-3-2) نقد و بررسی : 43
1-1-4) استدلال به آیه 68 سوره زمر : 44
1-1-4-1) نحوه استدلال : 45
1-1-4-2) نقد و بررسی : 45
1-1-5) استدلال به آیه 25 سوره نور : 47
1-1-5-1) نوع و چگونگی استدلال : 47
1-1-2-5) نقد و بررسی : 47
1-2) استدلال بهائیان به روایات برای اثبات مدعای خود : 49
1-2-1) استدلال به روایت اول : 49
1-2-1-1) نقد و بررسی : 49
1-2-2) استدلال به روایت دوم : 50
1-2-2-2) نقد و بررسی : 51
فصل سوم : اصول اعتقادي بهائيت
1) تحری حقیقت از منظر بهائیت : 54
1-1) شرایط تحری حقیقت از دید رهبران بهائی : 55
1-2) نقد و بررسی اصل تحری حقیقت : 55
1-2-1) تحری در لغت و شرع : 55
1-2-2) معنای لغوی حقیقت : 56
1-2-3) تحری حقیقت و شرایط آن در اسلام : 56
1-2-3-1) تکیه نکردن بر ظن و گمان : 57
1-2-3-2) عدم پیروی از میل و هواهای نفسانی : 58
1-2-3-3) عدم شخصیتگرایی : 59
1-2-3-4) عدم سنتگرایی و گذشتهنگری : 60
2) اصل وحدت عالم انسانی : 62
2-1) نقد اصل دوم : 63
3) اصل تطابق دین با علم و عقل : 64
3-1) نقض ادعای بهائیان مبنی بر بدیع بودن اصل تطابق دین با عقل و علم : 65
4) اصل تعلیم و تربیت عمومی : 66
4-1) نقض ادعای بدیع بودن اصل تعلیم و تربیت : 67
5) اصل تساوی حقوق رجال و نساء : 69
5-1) نگاه اسلام به حقوق زن و مرد : 70
فصل چهارم : احكام و تعاليم بهائيت
1) احکام فردی در آیین بهائیت : 74
1-1) تقلید : 74
1-2-1) نقد و بررسی : 74
1-2-2) معنای اجتهاد و تقلید : 75
1-2-3) پیشینهی تقلید : 76
1-2-4) فلسفهی تقلید : 77
1-2) قبله در احکام بهائیت : 78
1-2-1) نقد و بررسی : 79
1-2-2) معنای لغوی قبله : 80
1-2-3) آثار و فوائد فردی قبله : 81
1-2-4) فوائد اجتماعی قبله : 81
1-3) کیفیت وضو در آیین بهائیت : 82
1-3-1) نقد و بررسی : 82
1-3-2) فلسفه وضو : 83
1-3-3) فوائد بهداشتی وضو : 83
1-3-4) اخلاقی و معنوی : 84
1-3-5) فایده اخلاقی تیمم : 84
1-3-6) فایده بهداشتی تیمم : 84
1-4) دستور نماز در آیین بهائیت : 85
1-4-1) نقد و بررسی : 86
1-4-2) فلسفه و فوائد نمازجماعت : 87
1-5) روزه در مسلک بهاء : 89
1-5-1) نقد و بررسی : 90
1-5-2) روزه در لغت و اصطلاح فقهی : 91
1-5-3) فوائد و آثار روزه : 91
1-6) حج در مسلک و آیین بهائیت : 93
1-6-1) نقد و بررسی : 94
1-6-2) فلسفه، فضیلت و فوائد حج : 95
1-7) نکاح در مسلک بهائیت : 96
1-7-1) نقد و بررسی : 96
1-7-1-1) شرایط عقد : 97
1-8) طلاق در مسلک بهایئت : 99
1-8-1) نقد و بررسی : 100
2) احکام و تعالیم اجتماعی بهائیت : 108
2-1) ممنوعیت امر به معروف و نهی از منکر : 108
2-1-1) نقد و بررسی : 108
2-2) اطاعت بیچون و چرا از حکومتها : 114
2-2-1) نگاه اسلام به مردم و حکومت و حاکمان : 114
2-3) ممنوعیت سب و لعن : 118
2-3-1) نگاهی لغوی به سبّ و لعن : 118
2-3-1-1) لعن در لغت : 118
2-3-1-2) سبّ در لغت : 119
2-3-2) دیدگاه قرآن و روایات درباره لعن : 119
2-3-2-1) معیار لعن در قرآن و روایات : 119
2-3-2-2) لعنتشدگان در قرآن : 120
2-3-3) سبّ در قرآن : 122
2-3-4) نتیجهگیری از بحث سب و لعن : 122
نتیجهگیری : 124
منابع و مآخذ : 125
منابع و مآخذ :
1- ابن فارس، احمدابنفارس،1380، معجم مقاییس اللغه، ج2، بیروت : دار احیاء التراثالعربی.
2- ابوالقاسم بهابادی، رضا، راز تلازم نماز و زکات در قرآن، قم : انتشارات برنا.
3- احمد، مرتضی، 1346، تاریخ و نقش سیاسی رهبران بهائی، تهران : دارالکتب الاسلامی.
4- احمدیه، مریم، جمشید، جعفرپور،1380، طلاق به درخواست زن به درخواست مرد، تهران : سفیر صبح.
5- اسلامی، جعفر، 1375، 2222نکته در تربیت، تهران : انتشارات اسلامی.
6- اشتهاردی، محمد مهدی، 1379، ارمغان استعمار، تهران : انتشارات نسل جوان.
7- اشراق خاوری، عبدالحمید، بیتا، پیام ملکوت، بیجا : مؤسسه ملی مطبوعات امری.
8- اشراق خاوری، عبدالحمید، 129بدیع، مائده آسمانی، بیجا : مؤسسه ملی مطبوعات امری.
9- اشرف، فرامرز، 131بدیع، مجموعهای از مطالب دیانت بهائی به اختصار، بیجا: مؤسسه ملی مطبوعاتی امری.
10- افراسیابی، بهرام، 1382، تاریخ جامع بهائیت (نوماسونی)، تهران : انتشارات سخن.
11- افروز، غلامعلی، 1378، روانشناسی خانواده همسران برتر، تهران : انتشارات سازمان انجمن اولیاء و مربیان.
12- افندی، شوقی، 124 بدیع، قرن بدیع، ج1، بیجا : مؤسسه ملی مطبوعات امری.
13- افندی، عباس، 117 بدیع، مکاتیب، بیجا : مطبوعات امری.
14- افندی، عباس، 1098، مفاوضات، لیدن هلند : چاپ لیان.
15- امریتمعی، عبدالواحد، 1378، غررالحکم و دررالکلم، ج2، ترجمه محمدعلی انصاری، قم : سازمان چاپ و صحافی دارالکتب.
16- امیدپور، علی، 1343، خاتمیت، تهران : سازمان مطبوعاتی مرجان.
17- انصاریان، حسین، 1376، نظام تربیت در اسلام، قم : انتشارات ام ابیها.
18- انوری، حسن، 1312، فرهنگ روز سخن، تهران، سخن تهران.
19- ایازی، محمدعلی، 1380، آزادی در قرآن، تهران : مؤسسه نشر و تحقیقات ذکر.
20- بابویهقمی،ابیجعفرمحمدبنعلیبنالحسین،1358،الخصال،ج21،تهران:چاپاحسنت گلشن.
منابع این پروژه بیش از 150 مورد می باشد که در فایل به صورت کامل می باشد
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.