در این پژوهش میزان کاربست مهارت هنر عکاسی در ارائه عکسهای آموزشی کتابهای هنر دوره راهنمایی مورد بررسی قرار گرفته است.
بررسی میزان کاربست مهارت هنر عکاسی در ارائه عکس های آموزشی کتاب های هنر دوره راهنمایی
چکیده
در این پژوهش میزان کاربست مهارت هنر عکاسی در ارائه عکسهای آموزشی کتابهای هنر دوره راهنمایی مورد بررسی قرار گرفته است. بنابراین در این پژوهش تاریخچه مختصری از عکاسی و سیر پیدایش آن و معرفی عکاسان بزرگ که در تاریخ بشر به پیشرفت این فن کمک نمودهاند و ذکر شرایط اصلی برای موفقیت عکاس در برداشتن عکس از نظر فنی و دید خلاقانه و عناصر گرافیکی تصویر مانند کادربندی، نقطه دید، میدان دید، خطوط و ریتم، سایه روشنها، کمپوزیسیون دید و چیزهایی که عکس را برجسته میکند و باعث جلب توجه بیشتر بیننده و شناخت دیزاین و تسلط بیشتر بر اجزای دیزاین که (خط، شکل، فرم، بافت، الگو و رنگ) میباشد مورد بررسی قرار گرفته.
هدف از این پژوهش نقد و تحلیل بر عکسها و تصاویر کتابهای هنر و جایگزین ساختن تصاویر و عکسهای جدید و متناسب با نیازهای روز جامعه دانشآموزی میباشد تا این که کتابهای جدیدالتألیف بر اساس این نیازها تغییر یابند و باعث افزایش خلاقیت و نوآوری و بالا بردن شناخت نسبت به هنرهای سنتی و بومی و افزایش مهارتهای فنی و هنری، زیاد شدن تمرکز و دقت و شکوفایی حس زیباشناسی در دانشآموز گردد و دانشآموزان با هنرمندان بزرگ و معروف ایران و جهان آشنایی بیشتری داشته باشند.
روش پژوهش به عمل آمده توصیفی و تجزیه و تحلیلی انجام گرفته از طریق پرسشنامه و نمودار مقوله ترسیم گردیده است.
فهرست مطالب
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات 1
1-1- مقدمه 2
2-1- بیان مسئله 3
3-1- اهمیت و ضرورت مسئله 4
1-4- اهداف پژوهش 5
1-4-1- اهداف آرمانی 5
1-4-2- هدف کلی 5
1-4-3- اهداف ویژه 5
1-5- سؤالات یا فرضیههای پژوهش 6
1-7- واژهها 7
فصل دوم : ادبیات تحقیق 8
2-1- مقدمه 9
2-2- تاریخچه پیدایش و تکامل عکاسی 10
2-3- عکاسی چیست 11
2-4- هنر عکاسی و عکاسان بزرگ 15
2-5- هنر دیدن 18
2-6- دید چیست 19
2-7- عناصر گرافیکی تصویر 21
2-8- «عکس موفق» و «عکس خوب» 21
2-9- لحظه 23
2-10- کادربندی 24
2-11- نقطه دید 25
2-12- نقطه دید و میدان دید 27
2-13- خطوط و ریتم 29
2-14- سایهروشن 30
2-15- سایهها 31
2-16- ضد نور 32
2-17- رنگ 32
2-18- کمپوزیسیون تصویر 33
2-19- عدم تقارن 34
2-20- احساس عمق و بعد 35
2-21- همآهنگی 35
2-22- نظم و ترتیب یا آشفتگی 36
2-23- مرکز توجه 36
2-24- چه چیزی عکس را برجسته میکند 37
2-25- خط 38
2-26- شکل 38
2-27- فرم 39
2-28- بافت 40
2-29- الگو 41
2-30- رنگ 41
2-31- تقسیمبندی طلایی و قانون یک سومها 43
2-32- 50/50 در مقابل 33/66 44
2-33- افقی یا عمودی 45
2-34- شکستن قواعد 46
2-35- نور موجود 46
2-36- جهت نور 47
2-37- روزهای ابری و بارانی 48
2-38- عمل عکاسی 49
2-39- جهان عکس 51
2-40- عکاسی و مردم 54
2-41- درس هنر مجالی برای تفکر و پرورش خلاقیت در دانشآموزان 54
2-42- عناوین پژوهشی 58
فصل سوم: روش تحقیق 59
3-1- مقدمه 60
3-2- روش پژوهش 61
3-2-1- روش تحقیق توصیفی 61
3-3- جامعه و نمونه آماری 62
3-4- ابزار اندازهگیری 63
3-5- دادههای موردنیاز 64
3-6- نحوه و چگونگی اجرای پژوهش 65
3-7- روشهای تجزیه و تحلیل آماری 66
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته 67
4-1- مقدمه 68
4-2- پرسشنامه 69
توضیح نمودار به صورت مشروح 73
فصل پنجم: خلاصه و نتیجه گیری 86
5-1- خلاصه 87
5-2- نتیجه گیری 88
5-3- پیشنهاد 89
منابع و مآخذ 90
منابع و مآخذ
1- برایان، پترسون. (1383). دید خلاقانه در عکاسی. (محمدرضا شهبازی، مترجم). تهران : نشر پشوتن.
2- حسنزاده، رمضان. (1387). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران : نشر ساوالان.
3- شفائیه، هادی. (1372). فن و هنر عکاسی. تهران : انتشارات علمی و فرهنگی.
4- عریضی، مرتضی. (1353). روش نوین عکاسی. تهران : نشر سپهر.
5- فلوسر، ویلم. (1389). در باب فلسفه عکاسی. (پوپک بایرامی، مترجم). تهران : حرفه نویسنده.
6- کیومرث، غلامعلی. (1386). آشنایی با نقش هنر در پیشبرد فعالیتهای پرورشی مدارس. تهران : انتشارات مدرسه.
7- منظوری، کرامت. (1366). قواعد علمی و هنر عکاسی. تهران : نشر سپهر.
8- نظری، سعید. (1383). شیوه و تکنیک عکاسی. تهران : نشر پیدایش.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.