هدف این مقاله شناخت مولفه ها و اهمیت بازاریابی ویروسی در دنیای کسب و کار امروز است.
بازاریابی ویروسی
مقدمه
بازاريابي ويروسي با تبديل شبکه اينترنتي مشتريان و مشترکان به ماشين عظيمي که خبرها را دهان به دهان پخش ميکنند، شرکت را در معرض ديد همه قرار ميدهد.
پيام تبليغي يک شرکت با استفاده از ترغيب مشتريان به معرفي آن شرکت به دوستان و آشنايان ميتواند به طور چشمگيري افزايش يابد. در واقع شرکت از مشتريان خود براي انجام این کار استفاده ميكند و مشتري با هر بار استفاده، بياختيار فروشنده محصول شرکت ميشود. اگر درصد زيادي از دريافتکنندگان پيام، آن را به تعداد زيادي از دوستان خود ارسال .کنند، رشد ارسال آن پيام بسيار قابل توجه خواهد بود و به طبع اگر تعداد تبادل کم شود، رشد با شکست مواجه خواهد شد. بازاریابی ویروسی به معنای عرضه تسهیلاتی به طور مجانی و دادن اجازه به افراد برای انتقال آن به دیگران است(خسروی ، 1390)
پراکندن پیام میان مردم به هر تعداد که ممکن است، بدون این که پولی برای تبلیغات صرف شود. در واقع این نوع بازاریابی، مانند ویروس خود را تکثیر میکند و مشتری منتشرکننده آن است. متداولترین روش برای انجام این نوع بازاریابی شبکه جهانی اینترنت است که با افزایش تعداد کاربران اینترنت، اهمیت آن روز به روز افزایش بیشتری مییابد. خریداران کالا و خدمات به صورت آنلاین دائماً در حال توسعه شبکه خود هستند و بیشتر از گذشته به سایر خریداران برای یادگیری و یا توصیه محصولات و خدمات جدید متکی هستند.
آغاز یک طرح بازاریابی ویروسی اثربخش، مستلزم ارائه یک دلیل یا انگیزه قوی به افراد است تا آنها را تشویق به ارسال پیام و یا تبلیغ مورد نظر به دوستان و اطرافیانشان کند. به طور مثال طنزها و لطیفهها معمولاً خیلی سریع از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا میکند، صرفاً به این دلیل که بامزه و خندهدار هستند. بنابراین کلید موفقیت در نهایت در دست بازاریابان است چرا که آنها باید با ارائه ایدهها و تشویق خلاقانه، انگیزه لازم را به افراد برای ارسال پیام مورد نظر به دیگران بدهند. یک ایده جالب توجه، به عنوان مشوق میتواند مشتریان را تشویق کند تا برای توصیه محصول و یا نام تجاری مورد نظر با هم ارتباط برقرار کنند(همان)
بیان موضوع پژوهش
خرید و فروش جهانی بخشی از یک فرآیند اجتماعی است. این فرآیند نه تنها دربرگیرنده تعاملات تک به تک شرکت با مشتریانش است بلکه شامل تبادل گسترده اطلاعات بین افراد پیرامون مشتری است. این فرآیند اجتماعی میتواند با اقدامات سنجیدهی یک مدیر بازاریابی تبدیل به گونه ای از بازاریابی به نام بازاریابی ویروسی شود.
به عنوان مثال، هنگامی که بین اعضای یک سیستم اجتماعی در مورد یک نوآوری صحبت میشود این موضوع از طریق کانالهای متعددی منتشر میشود. نوآوری، ایده یا عمل یا هرچیز دیگری است که توسط یک فرد یا گروه، پدیده ای جدید تلقی میشود. طبق نظر راجرز، کانالهای رسانههای انبوه برای یادگیری درباره نوآوری مهمترند، درحالیکه ارتباطات بین فردی برای متقاعد کردن مناسب ترند. از این رو، ارتباط با مصرف کنندگان از طریق ایمیل متقاعد کننده تر از تبلیغات از طریق رسانههای انبوه است.
اینترنت مفهوم نقل قولهای دهان به دهان یا بازاریابی شفاهی را اساساً تغییر داده است، تا جایی که واژهی بازاریابی ویروسی در سال 1997 توسط استیو یوروتسن ابداع شد. این واژه در ابتدا برای توصیف تبلیغات Hotmail برای خودش در درون ایمیلهایی که کاربرانش به دیگران میفرستادند، استفاده شد. در آن مورد هر ایمیلی که فرستاده میشد با این پیام وارد میشد: « ایمیل رایگان و خصوصیتان را از Hotmail بگیرید: www.hotmail.com »
فرض بر این است که اگر چنین تبلیغاتی به کاربران « در معرض خطر » برسد « آلوده » میشوند (مثلاً یک حساب کاربری ایجاد میکنند) و سپس میتوانند به سایر کاربران مستعد سرایت دهند.
در عین اینکه ایمیل میتواند تسهیل کننده اصلی برای بازاریابی ویروسی باشد، ظهور شبکههای اجتماعی، انجمنهای آنلاین و اتاقهای گفتگو، قابلیت پخش بازاریابی ویروسیاطلاعات را با سرعتی فوق العاده بیشتر از گذشته فراهم کردهاند. در حالی که برای دسترسی به هزار نفر از طریق بازاریابی دهان به دهان ممکن است هفتهها یا ماهها طول بکشد، از طریق بازاریابی ویروسی میتوان ظرف چند روز یا حتی چند ساعت به صدها هزار یا میلیونها نفر دسترسی پیدا کرد. انتشار مؤثر یک کمپین بازاریابی ویروسی به شیوع همگانی یک ویروس وابسته است و تنها به قدرت و میزان مربوط بودن پیام بازاریابی محدود میشود. هات میل دریافت که یک پیشنهاد شخصی قدرتمندتر از هر کمپین بازاریابی است، و قوت بازاریابی ویروسی مبتنی بر این حقیقت است که افراد، بیشتر تمایل دارند به پیامهای بازاریابی که از طرف یک دوست میرسد پاسخ دهند.
بازاریابی ویروسی به هیچ وجه نمیتواند جایگزینی برای یک استراتژی جامع بازاریابی باشد. در بکارگیری بازاریابی ویروسی برای ایجاد تبلیغات فرد به فرد، این تکنیک نباید به عنوان یک عملگر مستقل معجزهگر در نظر گرفته شود.
با این حال که پیامها و استراتژیها از یک کمپین تا کمپین دیگر شدیداً متفاوتاند، اما اکثر کمپینهای موفق در بازاریابی ویروسی رویکردهای نسبتاً مشابهی دارند. این رویکردها غالباً به صورت ترکیبی استفاده میشوند تا اثر ویروسی کمپین را حداکثر کنند.
کمپینهای ویروسی موفق، به سادگی منتشر میشوند. کلید موفقیت در این است که بتوانید مشتریانتان را ترغیب کنید تا شرکت یا برنامههای تبلیغی شما را به دوستان و همکارانشان پیشنهاد دهند و آنها نیز به آشنایانشان بگویند و همین طور الی آخر. یک کمپین بازاریابی ویروسی موفق میتواند پیام بازاریابی شما را با سرعتی شگفت انگیز به هزاران مشتری بالقوه برساند.
هنگام ایجاد یک کمپین، بازاریابان باید شیوه ای که افراد پیام یا کمپین آنها را به یکدیگر منتقل میکنند ارزیابی کنند.
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات پژوهش 2
مقدمه 2
بیان موضوع پژوهش 2
تعریف موضوع 2
اهداف پژوهش 2
فصل دوم: ادبیات پژوهش 2
بخش اول: تعریف بازاریابی 2
مفاهیم جامع 2
تعیین اهداف 2
اهداف عمومی بازاریابی 2
نقش پایهای اطلاعات 2
شرایط فعلی و شرایط هدف 2
آمیزه موفق بازاریابی 2
ایجاد تمایز 2
استفاده از تبلیغات 2
خرید آدرسها 2
فروش از طریق همه کانالها 2
بازاریابی ارتباطات 2
تعریف اهداف ارتباطی 2
بخش دوم: بازاریابی ویروسی 2
مقدمه 2
انواع ویروسهای بازاریابی 2
مکانیسمهای اجرایی بازاریابی ویروسی 2
دلیل محبوبیت بازاریابی ویروسی 2
کارهای شرکتها برای ایجاد انگیزه در مشتریان 2
انواع بازاريابي ويروسي 2
مشکلات بازاريابي ويروسي 2
برخی راهکارهای غلبه بر مشکلات بازاریابی ویروسی 2
ده روش موثر برای بازاریابی ویروسی 2
فصل سوم: نتیجه گیری 2
منابع 2
منابع
1. اسفیدانی،محمد رحـیم.(1385) استراتژی های بازاریابی در بـازارهای اینترنتی، تهران:موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی.ص ص:1-2.
2. رجبیان،الهام (1386).بررسی تاثیر بازاریابی ویروسی بر میزان فروش محصولات تولیدی صنایع غذایی آستان قـدس رضـوی از دیـدگاه مدیران،پایاننامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد دررشته مدیریت،دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور.
3. فیلیپ کاتلر و گری آرمسترانگ. اصول بازاریابی. ترجمه بهمن فروزنده. انتشارات آموخته، 1391. چاپ شانزدهم. اصفهان.
4. چارلز دویل. فرهنگ جامع واژگان بازاریابی (آکسفورد). ترجمه محسن شاهین پور، سمیه اولی. سوره مهر تهران، 1392.
5. جان وست وود. چگونه برنامه بازاریابی بنویسیم. ترجمه علیرضا احمدی-فرناز فرزین مهر. انتشارات مبلغان، ۱۳۸۹. چاپ دوم، تهران.
6. سرجیو زیمن. پایان عصر بازاریابی سنتی. ترجمه سینا قربانلو. انتشارات مبلغان، ۱۳۸۷. چاپ چهارم. تهران.
7. دکتر احمد روستا. مجله تدبیر. سازمان مدیریت صنعتی. شماره 196. تهران.
8. فیلیپ کاتلر و فرناندو تریاس دبس. بازاریابی خلاق. ترجمهٔ امید آبدار. انتشارات آموخته، 1392. چاپ اول. اصفهان.
9. خلیل جعفرپیشه. اسرار نام و نشان سازی. انتشارات آموخته، 1390. چاپ اول. اصفهان.
10. خلیل جعفرپیشه. اسرار نام و نشان سازی. انتشارات آموخته، 1390. چاپ اول. اصفهان.
11. Kotler, Philip & Keller, L. Kevin (2012). Marketing Management 14e. Pearson Education Limited 2012
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.