رشد و توسعه صنایع، واحدهای تجاری و کارخانه ها همگام با ایجاد و تکامل نهادهای اجتماعی، تحول در تشکیلات دولتی و سرانجام، تحول در اخلاق، به تدریج تعهدات و الزاماتی را به عهده واحد تجاری گذاشته که پیش از این، چنین تحولاتی به این شدت رسمی و قانونی نشده بود.
مقدمه
رشد و توسعه صنایع، واحدهای تجاری و کارخانه ها همگام با ایجاد و تکامل نهادهای اجتماعی، تحول در تشکیلات دولتی و سرانجام، تحول در اخلاق، به تدریج تعهدات و الزاماتی را به عهده واحد تجاری گذاشته که پیش از این، چنین تحولاتی به این شدت رسمی و قانونی نشده بود.
یکی از پیامدهای این رشد و توسعه صنعتی، ظهور پیوند اقتصاد با اخلاق و سیاست و تأثیر متقابل مسائل اقتصادی و اخلاقی و ارزشهای اجتماعی با یکدیگر است. همچنین با توجه به پیچیده شدن ارتباط شرکتهای موجود در جامعه با یکدیگر و همچنین با دولت و افراد حاضر در جامعه شرایطی به وجود آمد که شرکتها میبایست نه تنها به ذینفعان بلکه به آحاد مردم پاسخگو باشند. بدین ترتیب مدیریت واحدهای تجاری دیگر صرفاً افرایش سودآوری و تولید کالا را تنها هدف خویش ندانسته بلکه موضوعات دیگر همچون پرداخت حقوق عادلانه به کارگران، رعایت کیفیت و بهای تولیدات، آلودگی محیط زیست و سایر مسائل اخلاقی، سیاسی، نژادی و اجتماعی را نیز باید رعایت کنند.
تحت تأثیر این تحولات، چگونگی ارزیابی عملکرد و معیارهای آن دگرگون شده و از چارچوب محدود اقتصادی فراتر رفته و معیارهای عملکرد اجتماعی که مبنای ارزیابی عواقب و تأثیرات اجتماعی فعالیت های اجتماعی است، پدیدار شده است.
در این بین حسابداری به عنوان دانش مخاطب مدار، مسئولیت فراهم کردن اطلاعات مفید برای قضاوت و تصمیم گیری آگاهانه استفاده کنندگان را بعهده دارد. سیستم حسابداری فرآیندی است که حلقه ارتباطی واحدهای اقتصادی و سازمانها با محیط پیرامون محسوب می شود. هدف حسابداری مرسوم فراهم کردن اطلاعات مالی مفید برای مخاطبین مالی است. اما نقش مخاطب مداری و مسئولیت پاسخگویی حسابداری ایجاب میکند که هدفی ماورای پاسخگویی مالی برای این سیستم ترسیم شود و در حوزه گزارش دهی از مخاطبین مالی فراتر رفته و مخاطبین غیر مالی را نیز در گستره خدمت دهی خود قرار دهد.
حسابداری زیست محیطی و اجتماعی سعی دارد تا این تأثیرات متقابل عملکرد واحد های تجاری و جامعه پیرامونش را شناسایی و برای تصمیم گیری صحیح استفاده کنندگان از صورتهای مالی گزارش کند.
فهرست مطالب
1- مقدمه 1
2- تاریخچه 1
3- تعریف حسابداری اجتماعی 4
4- مفروضات سیستم حسابداری مسئولیتهای اجتماعی 6
5- مفاهيم حسابداري اجتماعي 7
6- مزايا و مشكلات اجراي سيستم حسابداري مسئوليتهاي اجتماعي 10
6-1- مشكلات تفكيك هزينه هاي اجتماعي و اقتصادي 10
6-2- مشكلات مربوط به ارتباط هزينه ها و منافع اجتماعي 11
7- ماهیت حسابداری اجتماعی 13
7-1- پيشينه بحث و آراي مطروحه 13
8- ديدگاههاي مسئوليت اجتماعي 23
9- استفاده كنندگان از اطلاعات حسابداري اجتماعي 25
10- اهداف حسابداری اجتماعی 26
10-1- هدف استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری اجتماعی 27
11- رویکردهای مسئوليتهای اجتماعی شرکتها 28
12- مزاياي حسابداري اجتماعي و دلايل پياده سازي آن 37
13- مشكلات عملی پياده سازي حسابداري اجتماعي 37
14- سود و مسئولیت های اجتماعی در شرکت ها 38
15- روشهای گزارشگری حسابداری زیست محیطی و اجتماعی 42
15-1- گزارشگری اثرات زیست محیطی و اجتماعی فعالیتهای شرکت به صورت کیفی 42
15-2- گزارش اثرات زیست محیطی و اجتماعی فعالیتهای شرکت به صورت کمی و توصیفی 43
16- نتيجه گيری 44
17- منابع و ماخذ 45
– منابع و ماخذ
الف) منابع فارسی
1- پارسائيان، علي (مترجم)(1384). تئوري حسابداري 1. چاپ اول، تهران: انتشارات ترمه.
2- جعفري، محمدرضا(1372). “تئوري حسابدراي اجتماعي.” بررسيهاي حسابداري، شماره2، 78-89.
3- خوش طينت، محسن(1373 و 1374). “حسابداري مسئوليتهاي اجتماعي.” بررسيهاي حسابداري، شماره 10 و 11، 18-34.
4- خوش طينت، محسن و حميد راعي(1383). “تاثير ارائه اطلاعات حسابدار اجتماعي بر تصميم گيري سرمايه گذاران.” بررسيهاي حسابداري و حسابرسي، شماره37، 73-92.
5- فروغي، داريوش؛ مير شمس شهشهاني، مرتضي و سميه پور حسين(1387). “نگرش مديران درباره افشاي اطلاعات حسابداري اجتماعي- شركتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران(1386).” بررسيهاي حسابداري و حسابرسي، شماره52، 55-70.
6- نشريه بررسيهاي حسابداري، شماره 5، پاييز 1372، تئوري حسابداري اجتماعي: محمدرضا جعفري.
7- نشريه بررسيهاي حسابداري، شماره 10 و 11، زمستان 1373، حسابداري مسئوليتهاي اجتماعي: محسن خوش طينت.
8- حسابداري منابع انساني: ترجمه دكتر ناصر ميرسپاسي، مركز آموزشي مديريت دولتي، 1374
9- حسابد1- ماهنامه تدبیر شماره 189 ، حسابداری مسئولیتهای اجتماعی
10- فصلنامه بررسی های حسابداری شماره 5، تئوری حسابداری اجتماعی
11- فصلنامه بررسی های حسابداری شماره 10و11، حسابداری مسئولیتهای اجتماعی
12- فصلنامه بررسی های حسابداری شماره 37، تاثیر ارایه اطلاعات حسابداری اجتماعی بر تصمیم گیری سرمایه گذاراناري منابع انساني: ترجمه دكتر زهرا حسن قربان، مركز انتشارات علمي دانشگاه آزاد اسلامي، پاييز
13-اشنایدر ، سوزان سی و ژان سوئی بارسو(۱۳۷۹): مدیریت در پهنة فرهنگ ها، ترجمه: سید محمد اعرابی و داوود ایزدی، تهران،پژوهشهای فرهنگی،
14-قلی پور، آرش، (۱۳۸۰): جامعه شناسی سازمانها، رویکرد جامعه شناختی به سازمان و مدیریت، تهران، سمت.
15-رحمان سرشت، حسین، (۱۳۷۷): تئوری های سازمان و مدیریت، جلد اول، تهران، مؤسسه انتشارات فرهنگی فن و هنر.
16-بارنارد، چستر، (۱۳۶۸): وظیفه های مدیران، ترجمه: محمدعلی طوسی، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی، تهران.
17-هانگر جی دیوید و توماس ال ویلن (۱۳۸۴): مبانی مدیریت استراتژیک، ترجمة: سید محمد اعرابی و داوود ایزدی، تهران پژوهش های فرهنگی،
18-دیوید فرد آر، (۱۳۸۲): مدیریت استراتژیک، ترجمه: علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی.
19-لاوسن، آلن، (۱۳۸۱): مدیریت اخلاقی در خدمات دولتی، ترجمه: محمدرضا ربیعی مندجین و حسن کیوریان، تهران، نشر یکان.
20-دسلر ، گری، (۱۳۷۸): مبانی مدیریت منابع انسانی، ترجمه: علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران ، دفتر پژوهشهای فرهنگی .
21- کیائی،علی. حسابداری زیست محیطی و اجتماعی گامی به سوی حسابداری جامع.
ب) منابع لاتين
22- Cherry, Alan Abraham(1978).“Testing the Effects of Social Accountig Information on Desisio Making And Attitudes A Laboratory Expriment.” A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirement for the degree of Doctor of philosophy (management). University of California-Los Angeles
23- Hess, David(2001). “Reguulation Corporate Social Performance- A New Look At Social Accounting. Auditing and Reporting.” Business Ethics Quarterly, Vol. 11, No. 2, pp. 307-330.
24- O’Dwyer, Brendan (2005). “Stakeholder democracy- challenges and contributions from social accounting.” Business Etفhics: A European Review, Vol. 14, No. 1, pp.28-41.
25- Richmond, Betty Jane Etal (2003). ” Social Accounting for Nonprofits-Two Models.” Nonprofit Management & Leadership, Vol. 13, No. 4, pp.308-324.
26- Hopkins willie E,(2001)» Diversity And Organizationapplreformance» ,Routledge,Ny,120-128
27- Higgins, J M. & Vincze J.W. (1993) ,” Strategic Management Concepts”, Fort Worth,Tx: Dyden.
28- Mc Namara,carter, (1999), «Complete Guide To Ethics Management»,
29- Poesche,(2002)»Agile Manufacturing Straegy& Business Ethics»,Journal Of Business Ethics 38,No.4
30- OECD Productinty Database, (2005), www.axiss.com.au/assets/document/
31- Buckly M. R. ,D s.Beu,D. D. Frink (2001)»Ethical Issues in Human Resources Systems»,Human Resource Management Review,No.11,11-29.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.