هدف از پژوهش بررسی رابطه خودکارآمدی،اهمال کاری تحصیلی و اضطراب امتحان با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر بود
رابطه خودکارآمدی، اهمال کاری و اضطراب امتحان با پیشرفت تحصیلی در بین دانش آموزان
چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین خودکارآمدی،اهمال کاری تحصیلی و اضطراب امتحان با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پسر بود.ازطرح پژوهش از نوع توصیفی – همبستگی استفاده شده است.نمونه آماری258 نفر از دانش آموزان پسر پایه ی اول دوره ی متوسطه شهر اسلام آباد غرب در سال تحصیلی94-93 می باشد که بصورت خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند.برای جمع آوری داده ها،مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران(1982 )،مقیاس اهمال کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم(1984 )و اضطراب امتحان فیلیپس(1979 )بر روی دانش آموزان اجرا شد و برای سنجش پیشرفت تحصیلی معدل ترم اول در نظر گرفته شد.تحلیل داده هابا استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام شدیافته ها نشان داد که بین خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی در سطح(01/0 )همبستگی معنادار مثبت وجود دارد.دیگر یافته ها بیانگر آن بود که بین اهمال کاری و پیشرفت تحصیلی در سطح(01/0)همبستگی معنادار در جهت منفی وجود دارد.همچنین بین اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی در سطح(1 0/0 ) همبستگی معنادار در جهت منفی وجود دارد.یافته ها نقش و اهمیت خودکارآمدی،اهمال کاری و اضطراب را درکسب موفقیت تحصیلی دانش آموزان خاطر نشان می سازد.
کلید واژه ها: خودکارآمدی،اهمال کاری تحصیلی،اضطراب امتحان،پیشرفت تحصیلی.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده 1
فصل اول : مقدمه پژوهش
1-1مقدمه 3-2
1-2بیان مسئله7-3
1-3 اهمیت و ضرورت پرسش 9-7
1-4اهداف پژوهش 9
1-5 فرضیه های پژوهش10
1-6 متغیرهای پژوهش10
1-6-1 تعریف مفهومی11
1-6-2 تعریف عملیاتی11
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه ی پژوهش
2-1 مقدمه13
2-2 پیشرفت تحصیلی13
2-3 تعاریف پیشرفت تحصیلی14
2-4 معیارهای پیشرفت تحصیلی15-14
2-5 عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی 16
2-5-1 آموزش خانواده16
2-5-2 طبقه اجتماعی والدین16
2-5-3 تحرک اجتماعی16
2-5-4 ایدئولوژی17
2-6 خودکار آمدی20-18
2-6-1 تعریف خودکار آمدی22-21
2-6-2 انواع خود کارآمدی23
2-6-3 تفاوت خودکار آمدی با سایر انواع باورهای خود23
2-6-3-1 خود پنداره 24
2-6-3-2 عزت نفس24
2-6-3-3 انتظارات عملکرد 25
2-6-3-4 کنترل تصویری25
2-6-4 ابعاد خود کار آمدی26
2-6-4-1 سطح26
2-6-4-2 عمومیت 27
2-6-4-3 نیرومندی27
2-6-5 منابع باورهای خود کار آمدی 28
2-6-5-1 تجارت مسلط29
2-6-5-2 تجارت جانشینی29
2-6-5-3 قانع سازی کلامی30
2-6-5-4 حالت های فیزیولوژیکی و هیجانی 31
2-6-5-5 تجارت تصویر سازی ذهنی31
2-6-6 خود کار آمدی بالا و پایین31
2-6-7 خود کار آمدی ، انگیزش و اسناد 33-32
2-6-8 جنسیت و خود کار آمدی34
2-6-9 خود کار آمدی و پیشرفت تحصیلی35
2-6-10 تاثیر زمینه های فرهنگی و اجتماعی روی خود کار آمدی36
2-6-11 نقش باورهای خود کار آمدی در انگیزش افکار38-37
2-6-12 تحلیل باورهای خود کار آمدی در گستره زندگی… 39
2-6-12-1 تأثیر بافت خانواده بر باورهای خودکار آمدی39
2-6-12-2 تأثیر دوستان و همسالان39
2-6-12-3 نقش مدرسه 40
2-6-13 رشد خود کار آمدی به واسطه مرحله گذر نوجوانی40
2-6-14 خود کار آمدی مرتبط با بزرگسالی40
2-6-15 راهبردهای بهبود خود کار آمدی 42-41
2-7 اهمال کاری تحصیلی43
2-7-1 تعاریف44
2-7-2 رویکرد اهمال کاری 44
2-7-2-1 رویکردهای رفتاری 45
2-7-2-2 رویکردهای منطقی – هیجانی49-46
2-7-2-3 رویکردهای شناختی 50
2-7-2-4 رویکرد انگیزشی 51
2-7-3 اهمال کاری بعنوان یک عادت52
2-7-4 اهمال کاری بعنوان یک اختلال شخصیتی53-52
2-7-5 اهمال کاری تحصیلی و اهمال کاری غیر تحصیلی 55-54
2-7-6اهمال کاری و اهمال کاری فعال 57-56
2-7-7 درماندگی آموخته شده58
2-8 اضطراب آموزشگاهی59
2-8-1 نشانه های اضطراب امتحان 61-60
2-8-2 سبب شناسی اضطراب امتحان62
2-8-3 سه مدل در سبب شناسی اضطراب امتحان63
2-8-3-1 مدل توجهی – شناختی65-64
2-8-3-2 مدل روان پویشی اضطراب امتحان ساراسون66
2-8-3-3 مدل نقض در مهارت مطالعه67
2-8-4 عوامل مرتبط با اضطراب68
2-8-4-1 روابط والدین با فرزند68
2-8-4-2 انتظارات معلم 69
2-8-4-3 مهارت های تحصیلی70
2-8-4-4- دشواری امتحان70
2-8-4-5 محیط برگزاری امتحان71-70
2-8-5 مثلث اضطراب امتحان72
2-8-5-1 بخش فیزیکی72
2-8-5-2 بخش هیجانی – عاطفی73
2-8-5-3 بخش شناختی – ذهنی74
2-8-6 رویکرد درمانی کاهش اضطراب امتحان 75
2-8-6-1 رویکرد شناختی – رفتاری75
2-8-6-2 کاهش اضطراب امتحان از طریق مقابله با باورهای غیر عقلانی الیس76
2-8-6-3 کاهش اضطراب امتحان از طریق دیدگاه شناختی بک77
2-9 پیشینه پژوهش 77
2-9-1 الف : تحقیقات انجام شده داخلی80-78
2-9-2 ب : تحقیقات انجام شده خارجی82-80
فصل سوم : روش شناسی پژوهش
3-1 طرح پژوهش83
3-2 جامعه آماری ، نمونه گیری و روش نمونه 84
3-3 ابزار گرد آوری داده ها84
3-3-1 الف : پرسشنامه خودکار آمدی عمومی84
3-3-2 ب : پرسشنامه تعلل ورزی نسخه دانش آموزان 85
3-3-3 ج : پرسشنامه اضطراب امتحان 85
3-4 روش گرد آوری داده ها85
3-5 روش تجزیه و تحلیل داده ها86
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل آماری
4-1 تحلیل توصیفی داده ها90-89
4-2 تحلیل استنباطی داده ها93-90
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
5-1بحث و نتیجه گیری99-95
5-2 محدودیت های پژوهشی 100
5-3 پیشنهادات101
5-3-1 پیشنهادات کاربردی 101
5-3-2 پیشنهادات پژوهشی101
فهرست منابع فارسی103-102
فهرست منابع انگلیسی106-104
پیوست ها:
الف : پرسشنامه خودکارآمدی108
ب : پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی109
ج : پرسشنامه اضطراب امتحان110
چکیده انگلیسی111
منابع فارسی
ابوالقاسمی ، عباس. (1381). اضطراب امتحان : تشخیص ، علل و درمان مبتنی بر پژوهش . انتشارات اردبیل
استوار ،زهره و خسروی ،معصومه و اعظمی ،سعید. (1391) . اضطراب امتحان و راهبردهای مقابله با آن . تهران . نشر علم
الیس آلبرت ، جیمزنال ویلیام. (1387) .روانشناسی اهمال کاری ترجمه محمد علی فرجاد . تهران .نشر امید
آقا جانی ،طهمورث و شوقی. (1391). تحلیل روابط ساختاری بین آموزش خود متمایز سازی با اضطراب امتحان و باورهای خودکارآمدی . مقاله دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی سال پانزدهم . شماره 1 بهار 1393
باغانی ، مریم و دهقانی نیشابوری ، محسن. (1390). تاثیر انگیزش تحصیلی ، خودکارآمدی و رویکردهای مطالعه بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان . اولین همایش ملی یافته های علوم شناختی در تعلیم و تربیت . دانشگاه فردوسی مشهد 1390
بختیار پور ، سعید و حافظی ،فریبا و بهزاد شینی ، فاطمه. (1389) . رابطه بین کمال گرایی و خود کار آمدی با اضطراب و عملکرد تحصیلی در دانشجویان . دانشگاه آزاد اسلامی .اهواز .
بیابانگرد ، اسماعیل. (1378) . اضطراب امتحان . تهران . نشر فرهنگ . چاپ دوم
پنتریج ، پال آروشانگ . دیل . اچ. (2002). انگیزش در تعلیم و تربیت تحقیقات و راهکارها ترجمه مهناز شهرآرای (1386) . تهران .علم
تمدنی ، مجتبی و حاتمی ، محمد و هاشمی ، هادی. (1389).خود کار آمدی عمومی ،اهمال کاری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان . فصلنامه روانشناسی تربیتی ، شماره هفدهم ، سال ششم . تابستان 89
جوکار ، بهرام و دلاور پور ، محمد آقا. (1389) . رابطه تعلل ورزیدن با اهداف پیشرفت اندیشه های نوین تربیتی . دانشگاه الزهرا . تهران ،دوره ی 30، پاییز و زمستان 1386 شماره 3و4
خیر ،محمد. (1376).بررسی رابطه برخی از شاخص های طبقه اجتماعی با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان ، مجله ی علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز . دوره ی 12 ، شماره 2
سیف ، علی اکبر. (1386) . روان شناسی پرورشی نوین ( ویرایش ششم ) تهران نشر دوران
شولتز ، سیدنی الن. (2005) . نظریه های شخصیت . ترجمه یحیی سید محمدی (1387)چاپ 12 ویراست 8 ، تهران . ویرایش
طیموری فرد ، عین اله و فولاد چنگ محبوبه. (1391) . نقش فراشناخت ، هوش و خود کار آمدی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان . مجله ی مطالعات آموزش و یادگیری ، دوره چهارم . شماره دوم .پاییز و زمستان 1391(طیموری فرد و فولاد چنگ محبوبه 1391)
عباسیان فرد ، مهرنوش و بهرامی هادی .(1389) . رابطه خودکار آمدی با انگیزه پیشرفت فصلنامه آموزشی ، تحلیلی و اطلاع رسانی دوره ی ششم . شماره 1 . پاییز 1389
غفاری ، ابوالفضل و ارفع بلوچی فاطمه.( 1390) . رابطه انگیزش پیشرفت و خود پنداره تحصیلی با اضطراب امتحان در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد . فصلنامه پژوهش های روان شناسی بالینی و مشاوره . دانشگاه فردوسی مشهد سال 1، شماره 2 ، پاییز و زمستان 1390
کریم زاده ، منصوره و محسنی نیک چهره. (1385) . بررسی رابطه خود کارآمدی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر سال دوم دبیرستان شهر تهران . مقاله مطالعات زنان سال 4 . شماره ی 2 تابستان و پاییز 1385
لشکری پور ، کبری و بخشایی ، نورمحمد و سلیمانی .محمد جواد.(1385) . بررسی ارتباط بین اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر زاهدان: مجله ی طبیب شرق ، سال هشتم . شماره 4 . زمستان 1385 .
نامداری،اسرین و احمدی طهور سلطانی،محسن.( 1391).رابطه بین خودکارآمدی و اهمال کاری با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر پایه ی اول دوره ی متوسطه شهر سنندج:اولین همایش ملی شخصیت و زندگی نوین دانشگاه آزاد اسلامی سنندج.
نوابی ، مرتضی. (1392) . رابطه بین پایگاه هویت تحصیلی ، اهمال کاری تحصیلی و پیشرفت درسی : پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم تحقیقات کرمانشاه
نظری شاکر ، حسین و فتح تبار کاظم و کرامتی محمد رضا. (1390 ). رابطه ی بین عادت های مطالعه و خودکارآمدی تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان راهنمایی ، شهر بابل : فصلنامه علوم تربیتی ، سال چهارم ، شماره 15 ، پاییز 1390
هاشمی ، لادن و لطیفیان ، مرتضی. (1392 ). کمال گرایی و اهمال کاری تحصیلی و بررسی نقش واسطه ای اضطراب امتحان : فصلنامه شخصیت و تفاوت های فردی ، سال دوم ، شماره 3 ، تابستان 1392
هاشمی ، سید حبیب اله (1392 ) . اضطراب و تعلل ورزی : تهران : آناپنا
یوسف وند ، بتول. (1393). رابطه بین خودکارآمدی با سلامت روان بین والدین دارای کودکان عادی و مرزی 12-7 ساله : پایانامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم تحقیقات کرمانشاه
منابع انگلیسی
Bandura , A. (1994). Self – efficacy . The exercise of control . New York : w. H. freeman
Bandura , A. (1997). Self – efficacy . The exercise of control . New York : w. H. freeman
Bandura , A. (1998). Self – efficacy . In H. S friedman (Ed.) Encyclopedia of mental heal thl (vol . 3) sanniego: Academic press.
Bandura, A. (2000) . Self – efficacy in A. Kazdin(Ed.) Encyclopedia of psycholoyy. Washington, DC8 ,New York : American psychological Association and oxford uppers .
Bandura, Albert. 2001 . Guide for . construction , Self efficacy scales. Stanford , CA, USA: Staford university .
Cassaday , J . C (2004 ) . The in fluence of cognitive test anxiety across The learning – testing cycle . learning and Instruction , 14 (6 ) , 569-592.
Effert , B, 8, Ferrari, J.(1989). Decisional procrastination: Examining personality correlates .Journal of social Behavior and personality .56, 478-4840
Ellis . A. , 8, Knaus, W.J (1979). Overcoming procrastination . New York : Institute for Rational living .
Ferla , J . Valcke, M . cai . J . (2009) . Academic Self – efficacy and academic Self – conccpt : Reconsidering structural relationships. Learning and individual Differences , 19(2009) 499-5050
Ferrari , J .R.(1991) compulsive procrastination : some Self – reported characteristics . Annual meeting of The Eastern psychological Reports , 68, 455-4580
File, s, E . 8 . Hyde, J. R. G (2012 ) can social interaction be used to measure anxiety? . British journal of pharmacoloyy,62(1) , 19-240
Green , B. A. miller . R, B . Grow son , m. Duke , B. L . 8 , A key, K. L . (2004) predicting high school students cognitive engament and achievement : contribution of classroom perception and motivation contemporary, Educational psychology , 29 (4) , 462-482
Olatoye , R. A (2009 ) students . test anxiety , motivation for examinations and science achievement in junior secondary school in ogun state. Nigeria, International journal of psychology and counseling vol. 1 (10) , pp : 194-198 .
Pajares , f .8, miller . D. M (1994 ) . Role of self – efficacy and self- efficacy and self – concept beliefs in mathematical problem solving : A path analysis . Journa lof Educational psychology , B6 , 193-203
Pajares, f .8, schunk . D. M (2001) . self beliefs and school success, felf efficacy -concept and school achievement 239-243
Pajares , frank (1994 ) .”current Directions self – efficacy Research. “pp. 1-49 in Martinl . maehr and Achievement , Volume 10, edited by martinl . maehr and paul R. pintrich . Greenwich , CT . USA: JAI press.
Pekrun , , R .8,Goetz,T (2011 ) measuring emotions in students , learning and performance : The Achierement emotions Questionnaire (AEQ) contemporary Educational psychology, 36-48
Richardson – Jones , J. W. ,craige , c.p . , Nguyen,. T . H. , kung . H. F. Gardier , A. M t Dranovsky A.8, Leonardo, E. D . (2011) serotonin – IA auto receptors are necessary and sufficient for The normal formation of circuits underlying innate anxiety . The Journal of Neuroscience ,31(16) , 6008-6018 .
Rothblum , E. D (1984) . Academic procrastination : frequency and cognitive- Behavioral correlates . Journal of counseling psychological . 31, 503-509 .
Troia, G. A . (2009) Instruction and assessment for struygelongwriters. Ad vision Guilford publications . Inc .
Trifoni , A , shahini, M. (2011) How Does Exam Anxiety A ffect The performance of university students? Mediterranean Journal of social sciences , 2 (2 ) , 93-101 .
Zeidner , M. (1998 ) test Anxiety : The state of The Art . New York : kluwer Academic / plenum publishers.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.